Friday, July 25, 2008

Jaminan Ketaqwaan

25 JAMINAN UNTUK ORANG-ORANG BERTAQWA

1) Mendapat kemuliaan
الَّذِينَ آمَنُواْ وَكَانُواْ يَتَّقُونَ ، لَهُمُ الْبُشْرَى
- orang-orang yang beriman serta mereka pula sentiasa bertakwa. Untuk mereka sahajalah kebahagiaan yang menggembirakan.- Those who believe and (constantly) guard against evil. For them are Glad Tidings(Surah Yunus: 63-64).

2) Mendapat pertolongan dan pembelaan
إِنَّ اللّهَ مَعَ الَّذِينَ اتَّقَواْ وَّالَّذِينَ هُم مُّحْسِنُونَ
- Sesungguhnya Allah berserta orang-orang yang bertakwa dan orang-orang yang berusaha memperbaiki amalannya.- For Allah is with those who restrain themselves, and those who do good.(Surah al-Nahl: 128).

3) Mendapat ilmu dan hikmah
إَن تَتَّقُواْ اللّهَ يَجْعَل لَّكُمْ فُرْقَاناً
- Jika kamu bertakwa kepada Allah, nescaya Dia mengadakan bagi kamu (petunjuk) yang membezakan antara yang benar dengan yang salah.- if ye fear Allah, He will grant you a criterion (to judge between right and wrong)(Surah al-Anfal: 29).

4) Dihapuskan dosa dan diberi ganjaran berganda
وَمَن يَتَّقِ اللَّهَ يُكَفِّرْ عَنْهُ سَيِّئَاتِهِ وَيُعْظِمْ لَهُ أَجْرًا
- sesiapa yang bertakwa kepada Allah, nescaya Allah menghapuskan kesalahan-kesalahannya dan akan membesarkan pahala balasannya.- which He has sent down to you: and if anyone fears Allah, He will remove his ills from him, and will enlarge his reward.(Surah al-Talaq: 5).

5) Mendapat taufiq kepada ilmu
وَاتَّقُواْ اللّهَ وَيُعَلِّمُكُمُ اللّهُ
- Oleh itu hendaklah kamu bertakwa kepada Allah dan (ingatlah), Allah (dengan keterangan ini) mengajar kamu- So fear Allah; for it is Allah that teaches you.(Surah al-Baqarah: 282).

6) Mendapat keampunan dan belas kasih Allah melalui perlaksanaan amalan yang baik dan bercirikan ketaqwaan
وَإِن تُصْلِحُواْ وَتَتَّقُواْ فَإِنَّ اللّهَ كَانَ غَفُورًا رَّحِيمًا
- dan jika kamu memperbaiki (keadaan yang pincang itu) dan memelihara diri (daripada perbuatan yang zalim), maka sesungguhnya Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.- If ye come to a friendly understanding, and practise self-restraint, Allah is Oft-Forgiving, Most Merciful.(Surah al-Nisa’: 129).

7) Mendapat kemudahan dan kesenangan
وَمَن يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَل لَّهُ مِنْ أَمْرِهِ يُسْرًا
- sesiapa yang bertakwa kepada Allah, nescaya Allah memudahkan baginya segala urusannya.- and for those who fear Allah, He will make their path easy.(Surah al-Talaq: 4).

8) Bebas daripada kemurungan dan sekatan
وَمَن يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَل لَّهُ مَخْرَجًا
- dan sesiapa yang bertakwa kepada Allah (dengan mengerjakan suruhanNya dan meninggalkan laranganNya), nescaya Allah akan mengadakan baginya jalan keluar (dari segala perkara yang menyusahkannya),- And for those who fear Allah, He (ever) prepares a way out,(Surah al-Talaq: 2).

9) Rezeki yang luas di samping keamanan dan kelapangan
وَيَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لَا يَحْتَسِبُ
- Serta memberinya rezeki dari jalan yang tidak terlintas di hatinya.- And He provides for him from (sources) he never could imagine.(Surah al-Talaq: 3).

10) Selamat daripada azab dan balasan
ثُمَّ نُنَجِّي الَّذِينَ اتَّقَوا
- Kemudian Kami akan selamatkan orang-orang yang bertakwa.- But We shall save those who guarded against evil,(Surah Maryam: 72).

11) Mendapat perkara yang dihajati
وَيُنَجِّي اللَّهُ الَّذِينَ اتَّقَوا بِمَفَازَتِهِمْ
- Dan (sebaliknya) Allah akan menyelamatkan orang-orang yang bertakwa (yang menjauhkan diri dari perbuatan syirik dan maksiat) dengan mereka mendapat kemenangan besar (keredaan Allah).- But Allah will deliver the righteous to their place of salvation. (Surah al-Zumar: 61).

12) Mendapat bimbingan taufiq da pemeliharaan
وَلَـكِنَّ الْبِرَّ مَنْ آمَنَ بِاللّهِ وَالْيَوْمِ الآخِرِ وَالْمَلآئِكَةِ وَالْكِتَابِ وَالنَّبِيِّينَ وَآتَى الْمَالَ عَلَى حُبِّهِ ذَوِي الْقُرْبَى وَالْيَتَامَى وَالْمَسَاكِينَ وَابْنَ السَّبِيلِ وَالسَّآئِلِينَ وَفِي الرِّقَابِ وَأَقَامَ الصَّلاةَ وَآتَى الزَّكَاةَ وَالْمُوفُونَ بِعَهْدِهِمْ إِذَا عَاهَدُواْ وَالصَّابِرِينَ فِي الْبَأْسَاء والضَّرَّاء وَحِينَ الْبَأْسِ أُولَـئِكَ الَّذِينَ صَدَقُوا وَأُولَـئِكَ هُمُ الْمُتَّقُونَ
- tetapi kebajikan itu ialah berimannya seseorang kepada Allah dan hari akhirat dan segala malaikat dan segala Kitab dan sekalian Nabi dan mendermanya seseorang akan hartanya sedang dia menyayanginya, kepada kaum kerabat dan anak-anak yatim dan orang-orang miskin dan orang yang terlantar dalam perjalanan dan kepada orang-orang yang meminta dan untuk memerdekakan hamba-hamba abdi dan mengerjanya seseorang akan sembahyang serta mengeluarkan zakat dan perbuatan orang-orang yang menyempurnakan janjinya apabila mereka membuat perjanjian dan ketabahan orang-orang yang sabar dalam masa kesempitan dan dalam masa kesakitan dan juga dalam masa bertempur dalam perjuangan perang Sabil. (Orang-orang yang demikian sifatnya), mereka itulah orang-orang yang benar (beriman dan mengerjakan kebajikan) dan mereka itulah juga orang-orang yang bertakwa.- but it is righteousness to believe in Allah and the Last Day, and the Angels, and the Book, and the Messengers; to spend of your substance, out of love for Him, for your kin, for orphans, for the needy, for the wayfarer, for those who ask, and for the ransom of slaves; to be steadfast in prayer, and practise regular charity, to fulfil the contracts which ye have made; and to be firm and patient, in pain (or suffering) and adversity, and throughout all periods of panic. Such are the people of truth, the God-fearing.(Surah al-Baqarah: 177).

13) Kesaksian dengan kebenaran
أُولَـئِكَ الَّذِينَ صَدَقُوا وَأُولَـئِكَ هُمُ الْمُتَّقُونَ
- mereka itulah orang-orang yang benar (beriman dan mengerjakan kebajikan) dan mereka itulah juga orang-orang yang bertakwa.- Such are the people of truth, the God-fearing.(Surah al-Baqarah: 177).

14) Mendapat kemuliaan dan dimuliakan
إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِندَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ
- Sesungguhnya semulia-mulia kamu di sisi Allah ialah orang yang lebih takwanya di antara kamu, (bukan yang lebih keturunan atau bangsanya).- Verily the most honoured of you in the sight of Allah is (he who is) the most righteous of you.(Surah al-Hujurat: 13).

15) Mendapat naungan kasih sayang
إِنَّ اللّهَ يُحِبُّ الْمُتَّقِينَ
- Sesungguhnya Allah mengasihi orang-orang yang bertakwa.- for Allah loveth the righteous.(Surah Taubah: 4).

16) Kejayaan
وَاتَّقُواْ اللّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ
- serta bertakwalah kamu kepada Allah supaya kamu berjaya.- and fear Allah: that ye may prosper.(Surah al-Baqarah: 189).

17) Tautan hubungan dan bertaqarrub kepada Allah SWT
وَلَكِن يَنَالُهُ التَّقْوَى مِنكُمْ
- tetapi yang sampai kepadaNya ialah amal yang ikhlas yang berdasarkan takwa dari kamu.- it is your piety that reaches Him(Surah al-Hajj: 37).

18) Mendapat ganjaran menghadapi trabulasi dan melakukan kebaikan
إِنَّهُ مَن يَتَّقِ وَيِصْبِرْ فَإِنَّ اللّهَ لاَ يُضِيعُ أَجْرَ الْمُحْسِنِينَ
- Sebenarnya sesiapa yang bertakwa dan bersabar, maka sesungguhnya Allah tidak menghilangkan pahala orang-orang yang berbuat kebaikan.- behold, he that is righteous and patient, never will Allah suffer the reward to be lost, of those who do right.(Surah Yusof: 90).

19) Amalan diterima (dimaqbulkan)
إِنَّمَا يَتَقَبَّلُ اللّهُ مِنَ الْمُتَّقِينَ
- Hanyasanya Allah menerima (korban) dari orang-orang yang bertakwa.- Allah doth accept of the sacrifice of those who are righteous.(Surah al-Maidah: 27).

20) Kejernihan dan terlipih
ذَلِكَ وَمَن يُعَظِّمْ شَعَائِرَ اللَّهِ فَإِنَّهَا مِن تَقْوَى الْقُلُوبِ
- sesungguhnya perbuatan itu satu kesan dari sifat-sifat takwa hati orang mukmin.- such (honour) should come truly from piety of heart.(Surah al-Hajj: 32).

21) Kesempurnaan pengabdian
اتَّقُواْ اللّهَ حَقَّ تُقَاتِهِ
- Bertakwalah kamu kepada Allah dengan sebenar-benar takwa.- fear Allah as He should be feared,(Surah Ali Imran: 102).

22) Ditempatkan di syurga dan kawasan mata air
إِنَّ الْمُتَّقِينَ فِي جَنَّاتٍ وَعُيُونٍ
- Sesungguhnya orang-orang yang bertakwa adalah ditempatkan di dalam beberapa taman Syurga, dengan mata air-mata air terpancar padanya.- As to the Righteous, they will be in the midst of Gardens and Springs,(Surah al-Zariyat: 15).

23) Sejahtera dari segala malapetaka
إِنَّ الْمُتَّقِينَ فِي مَقَامٍ أَمِينٍ
- Sesungguhnya orang-orang yang bertakwa (akan ditempatkan) di tempat tinggal yang aman sentosa.- As to the Righteous (they will be) in a position of Security.(Surah al-Dukhan: 51).

24) Mendapat kemuliaan dan sanjungan mengatasi makhluk lain
وَالَّذِينَ اتَّقَواْ فَوْقَهُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ
- Padahal orang-orang yang bertakwa (dengan imannya) lebih tinggi (martabatnya) daripada mereka (yang kafir itu) pada hari kiamat kelak.- But the righteous will be above them on the Day of Resurrection;(Surah al-Baqarah: 212).

25) Dipelihara Allah SWT
وَاللَّهُ وَلِيُّ الْمُتَّقِينَ
- dan (sebaliknya) Allah menjadi penolong dan pelindung bagi orang-orang yang bertakwa.- but Allah is the Protector of the Righteous.(Surah al-Jathiyah: 19).

http://onlinerock.com/services/jailurrashied//TipsDariQuran/jaminantaqwa.htm

No comments: